De Blog

Wil je liever lezen in plaats van luisteren?
Check dan de blogs.
Je vindt hier allerlei artikelen over alles wat met websites te maken heeft. 

Bespaar tijd in je bedrijf door deze 3 processen te automatiseren

Je website is je marketingtool. Maar wist je dat je met je website allerlei processen binnen je onderneming kan automatiseren? Dat scheelt veel tijd, die je vervolgens kan besteden aan je bedrijf, je klanten en het generen van meer omzet. In deze blog lees je over de drie belangrijkste processen.

 Liever luisteren dan lezen? Je vindt hier een podcast over dit onderwerp.

Waarom automatiseren

Het automatiseren van processen klinkt ingewikkeld maar valt best mee. Het betekent niets meer dan het gebruiken van tools om taken die je met de hand doet, automatisch te laten plaatsvinden. Dat scheelt je op de lange duur enorm veel tijd. Het kost je eenmalig tijd om het proces in te richten en systemen aan elkaar te koppelen maar daarna heb je er geen omkijken meer naar. Hoogstens als je wat wilt aanpassen om het proces te verbeteren. Het draait continu zelfstandig achter de schermen. Dat scheelt veel tijd en energie en brengt rust omdat je die handmatige taken niet meer zelf hoeft te doen. En je (potentiële) klanten worden sneller geholpen!

Website met doel

Je website is vaak je belangrijkste marketingkanaal. Misschien is het in het begin meer een visitekaartje. Maar naarmate je bedrijf groter wordt, groeit je website als het goed is met je mee en wordt deze steeds belangrijker. Dan krijgt je website echt een doel. Bijvoorbeeld het verkopen van producten of diensten en het genereren van omzet. Dat doel is belangrijk om in de gaten te houden als je processen gaat automatiseren want die automatiseringen zijn bedoeld om jou helpen dat doel te bereiken.

3 processen

Door naar die processen. Want waarover heb ik het? De volgende  3 taken kun je vaak eenvoudig automatiseren om het jezelf makkelijker te maken:

  1. E-maillijst opbouwen
    Veel ondernemers hebben een gratis weggever op hun website om een e-maillijst op te bouwen. Dat kan een pdf zijn, een videotraining, een podcast, noem maar op. Zodra mensen zich aanmelden via het formulier, krijgen ze per mail je weggever. En dat wil je niet met de hand versturen. Helemaal niet met tientallen of honderden aanmeldingen per dag. Daar gebruik je een e-mailmarketing systeem voor dat je aan je website koppelt. Die verstuurt vervolgens na aanmelding automatisch een mail met link die jij hebt klaargezet. Dat heet een automation.
    Zo’n automation kun je ook uitbouwen naar een funnel. Een funnel is een reeks van verschillende mails die met bepaalde tussentijd verstuurd worden. Daarin vermeld je bijvoorbeeld nog een blog of een podcast die met hetzelfde onderwerp te maken hebben. En je kan de geïnteresseerde lezers naar een bepaald aanbod leiden.
  2. Betalingen automatiseren
    Ook betalingen voor een training of dienst automatiseer je via je website. Dat doe je bijvoorbeeld met een programma als WooCommerce waarmee je een shop toevoegt aan je website. Dan kunnen sitebezoekers direct een training of dienst kopen, zonder dat jij er handmatig iets voor moet WooCommerce kun je ook koppelen aan:

    1. een dienst als Mollie voor het afhandelen van de betalingen,
    2. aan je boekhoudprogramma voor het automatisch verzenden van een factuur en verwerken van de boeking
    3. aan je e-mail marketing systeem voor het verzenden van een automation die je daarvoor klaarzet
    4. aan je membership systeem bij online academies en trainingen. Door het proces te automatiseren, krijgen je klanten na betaling direct toegang tot het materiaal en kunnen ze starten zonder dat jij iets hoeft te doen.
  3. Afspraken inplannen
    Een andere taak die handig is om te automatiseren is het plannen van afspraken. Er zijn verschillende tools die je daarbij kunnen helpen zoals Calendly en Me. Dit zijn online agendasystemen die je aan je eigen agenda koppelt (bijvoorbeeld een Google agenda). Daarin geef je aan wanneer je ruimte hebt in je agenda en die opties bied je vervolgens via je website of mail aan. Dat scheelt een hoop mails!

Zelf doen?

Zoals je ziet bespaart het automatiseren van deze processen je veel tijd op handmatige taken. Je kunt die processen vaak vrij makkelijk zelf automatiseren. Het is dan wel belangrijk dat je handig bent met tools en koppelingen. En dat het je leuk vindt om uit te zoeken wat je nodig hebt en het voor elkaar te krijgen.

Of uitbesteden

Klinkt het te ingewikkeld of heb je er überhaupt geen zin in? Zoek dan iemand die er verstand van heeft en die het voor je doet. Dat scheelt je een hoop tijd en mogelijke frustratie en je weet ook dat het goed gebeurd. Ik regel dit soort zaken ook vaak voor klanten en die zijn dan dolblij omdat ze er zelf geen omkijken naar hebben maar wel de resultaten ervan zien.

Kun je wel wat advies gebruiken op dit gebied? Neem dan contact met me op. Wie weet kan ik jou ook helpen met tijd besparen.

A piece of Website de Podcast

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *