De Blog

Wil je liever lezen in plaats van luisteren?
Check dan de blogs.
Je vindt hier allerlei artikelen over alles wat met websites te maken heeft. 

De 8 belangrijkste onderdelen van je homepage

Je Homepage is een van de belangrijkste pagina’s van je website. Hier bied je websitebezoekers een compleet beeld van wat er op je website te vinden is. Maar wat moet er allemaal op die pagina staan? In deze blog lees je over de 8 onderdelen die niet mogen ontbreken op je Homepage.

Liever luisteren dan lezen? Je vindt hier de podcast van dit onderwerp.

Inrichten op basis van je doel

Je homepage is de landingspagina waarop de meeste websitebezoekers binnenkomen op je website. Bijvoorbeeld via Google maar ook via een link in je mail of profiel of door direct je URL in te tikken. Het is slecht één pagina van je website maar wel een hele belangrijke. Bij het inrichten van je homepage is het belangrijk om het doel van je website voor ogen te houden. Aan de hand van dat doel bepaal je welke elementen waar op de pagina naar voren komen.

De 8 elementen

Tijd om in die 8 elementen te duiken die ergens op je Homepage moeten staan. Want over welke heb ik het:

  1. Header / hero
    Dit is het bovenste deel van je website. Vaak een grote foto met daarop tekst, net onder je menu. Dit is het belangrijkste onderdeel van je pagina. Hier geef je aan:

    • Wat je doet
    • Voor wie je er ben
    • En wat je biedt als oplossingDit moet kort en concreet in maximaal 2 zinnen zodat gelijk duidelijk is welk probleem jij voor iemand oplost en hoe jij iemands leven beter maakt. Daardoor krijgen website bezoekers direct het gevoel of ze op de juiste plek zijn en daarmee trek je ze verder je website mee in.
  1. Gratis weggever
    Als het doel van je site is om mensen op je mailinglijst te krijgen, dan mag een gratis weggever niet ontbreken. Die weggever kan van alles zijn; een e-book, een gratis training, een podcast. Een weggever is in ieder geval actiegericht, kort en krachtig. Het laat zien hoe jij te werk gaat, hoe jij kan helpen en het past bij het probleem dat je voor je ideale klant oplost. Het is een voorproefje van jouw methode, werkwijze of proces waarmee je bezoekers nieuwsgierig maakt naar je echte aanbod. Je kan deze op verschillende manieren op je website plaatsen afhankelijk van het doel van je site:

    • als inschrijfformulier – direct onder je header krijgt deze het meeste aandacht
    • en als pop-up. Dit klinkt heel dwingend maar dat hangt af van hoe je de pop-up toont en plaatst. Het kan namelijk ook subtiel. Bijvoorbeeld als klein element dat onderin je website verschijnt als mensen naar beneden scrollen of on-exit waarbij de pop-up verschijnt als mensen op het punt staan het tabblad weg te klikken. Door de verschijning van de pop-up kun je ze verleiden om alsnog jouw gratis weggever aan te vragen.
  2. Foto’s van jezelf
    Voor veel ondernemers is dit lastig; durf ik mezelf zichtbaar te maken? Maar ik raad je aan dat wel te doen. Die foto’s geven je website namelijk persoonlijkheid en een gevoel van betrouwbaarheid. Bezoekers zien direct wie de persoon achter het bedrijf is en met wie ze mogelijk in zee gaan. Die foto’s moeten bij je branding passen zodat ze een geheel vormen met de uitstraling van je site. Dus denk aan je kleding, schoenen, kleuren, etc. Een goede fotograaf kan je daar bij helpen.
  3. Een stuk van je aanbod
    Heb je veel soorten aanbod? Plaats dan de belangrijkste 3 of 4 op je homepage. Anders verdwalen mensen al voor ze begonnen zijn. Zorg er in die blokken voor dat je een tipje van de sluier oplicht waarna bezoekers door kunnen klikken om verder te lezen. Dat aanbod moet duidelijk maken welk probleem het oplost en op welke manier. Zorg ervoor dat het triggert en dat mensen daardoor denken ‘hey, dit zoek ik en wil ik meer over weten’. De rest van je aanbod vinden ze via je salespagina waar je alles uitgebreider beschrijft.
  4. Duidelijk call-to-action
    Dit is de oproep tot actie die aangeeft wat mensen moeten doen om bij je te kopen, zich aan te melden voor je nieuwsbrief of je online programma. Hoe concreter, hoe beter. Dus niet ‘lees meer’ of ‘ontdek hier’. Kies voor duidelijke taal die ook best brutaal mag zijn: ‘koop nu’, ‘registreer nu’, ‘schrijf je in’, ‘ja, ik doe mee’, ‘download nu’. Zo hoeven mensen niet te raden wat de gewenste actie is en doen ze het sneller.
  5. Contactmogelijkheid
    Of het nu het doel van je website is of niet; je contactgegevens moeten makkelijk te vinden zijn. Dan hoeft iemand die een vraag heeft of een offerte wil aanvragen niet te zoeken en hou je de drempel laag om contact met je op te nemen. Hoe makkelijker mensen je gegevens vinden, hoe sneller ze contact met je opnemen.

    Waar plaats je dit?

  • in een secundair menu boven je hoofdmenu (zie mijn website als voorbeeld). Deze is vooral ideaal op als mensen jouw site op hun mobiel bekijken. Ze kunnen je dan gelijk bellen door je telefoonnummer aan te klikken en gelijk mailen door je mailadres aan te klikken
  • in een contactformulier op je homepage
  • in de footer (dat onderste blok van je website)
  • als menu-item in je hoofdmenu dat je extra aandikt. Hierdoor gaat de aandacht daar vanzelf naartoe (bijvoorbeeld als het doel van je site is om gratis kennismakingsgesprekken of iets dergelijks te plannen dan zet je hier ‘Plan een gratis gesprek in’ of ‘Maak een afspraak’)
  1. Een stukje over jou
    Mensen vinden het fijn om te weten met wie ze in zee gaan. Dat doe je deels al met die persoonlijke foto’s en dat versterk je met een stukje tekst over jezelf. Plaats hier niet je hele levensverhaal maar vertel kort wie je bent, wat je doet en met wie je werkt of wil werken. En link dat naar de Over mij-pagina. Zo geef mensen alvast een eerste indruk van jou.
  2. Testimonials/reviews
    Een heel belangrijk onderdeel van je Homepage. Die kunnen net de doorslag geven voor je potentiële klant. Hierdoor zien ze dat je tevreden klanten hebt. En lezen ze dat ze bij jou aan het juiste adres zijn voor het oplossen van hun probleem omdat jij andere klanten met datzelfde probleem geholpen hebt. Die testimonials geven bewijs, vertrouwen en versterken wat er verder op je Homepage staat.

Tot zover de 8 belangrijkste onderdelen van je Homepage. Heb jij deze allemaal al staan of mis je er nog een paar? Dan weet je nu waar je mee aan de slag kunt. Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met me op of meld je aan voor mijn Facebookgroep waar je met allerlei vragen terecht kunt.

A piece of Website de Podcast

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *