Home » Marketing » De merk- en kernwaarden van Disney en wat jij daarvan kan leren

De merk- en kernwaarden van Disney en wat jij daarvan kan leren

Wist je dat we ontzettend veel kunnen leren van de grote merken als het gaat om het inzetten van merk- en kernwaardes? Daarom neem ik je in deze blog mee in het merk Disney. Je ontdekt hoe ze die waardes inzetten in alles wat ze doen en hoe jij dat kan toepassen in je eigen bedrijf.

 Liever luisteren dan lezen? Je vindt hier een podcast over dit onderwerp.

Favoriete merk

Disney is een van mijn favoriete merken. Ik vind het super om te zien hoe zij hun merk- en kernwaardes verwerken in alles wat ze doen. Het maakt ze enorm consistent in hun communicatie en zorgt ervoor dat hun uitingen zo duidelijk Disney zijn. Bij zo’n groot bedrijf als Disney zijn er natuurlijk meerdere mensen voor verantwoordelijk. Maar ook in een klein bedrijf kun je daar dingen van overnemen en toepassen.

Merk- en kernwaarden

Wat zijn dat ook alweer; die merk- en kernwaarden? De kernwaarden zijn intrinsieke waarden waarmee je een team/bedrijf kan laten functioneren op hetzelfde niveau. Ze zorgen ervoor dat de interne communicatie op een lijn ligt. De merkwaarden zijn juist naar buiten gericht. Daarmee bepaal je wat je wil uitstralen, hoe dat eruit ziet en welke woorden daarbij horen. Door die waarden maak je de verbinding met je potentiële klant. Iets waar Disney natuurlijk ontzettend goed in is.

Kernwaarden Disney

Disney heeft vier kernwaarden: veiligheid, beleefdheid, show en efficiency. Hoe komen die waarden tot uiting in hun interne communicatie? Als we kijken naar hun parken (Parijs, Orlando, Anaheim, Tokyo en Shanghai), dan moet de beleving ongeacht de locatie overal gelijk zijn. Dat betekent onder andere dat er bij het aannemen van nieuw personeel heel goed gekeken wordt of iemand voldoet aan die kernwaarden. Hoe zien we dat nog meer:

  • Veiligheid: hier wordt in de parken streng op gelet. Bijvoorbeeld bij de parades wordt de route een half uur voor aanvang afgezet zodat mensen achter lijnen plaatsnemen en niet op de route staan of lopen. Achter het kijkende publiek wordt ruimte vrijgehouden voor mensen die door willen lopen. En tijdens de parade wordt goed gecontroleerd of iedereen achter de afzettingen blijft.
  • Beleefdheid: Je personeel is je visitekaartje, dus is het voor Disney ontzettend belangrijk dat zij beleefd zijn. Ongeacht welke rol ze hebben; schoonmaker, bediening in het restaurant, helpend bij de attracties, het geldt voor iedereen. Ze groeten je en helpen je waar nodig.
  • Show: Bij Disney willen ze een soort droomwereld creëren en het personeel draagt daar enorm aan bij. Ze maken van alles een show om iedereen tevreden te stellen en zich weer een beetje kind te voelen. Denk maar aan de outfits van al het personeel dat precies past bij de werkplek in het park en hoe er van zoveel mogelijk dingen een show wordt gemaakt.
  • Efficiency: Dit zie je terug in dingen als de Single Riders Lane en de Fast Pass. Met de Single Riders Lane vullen ze de lege plekken op die ontstaan doordat mensen niet altijd in passende groepjes komen voor het aantal stoelen in een rij of karretje. Zo gaan er geen plekken verloren. En met de Fast Pass kunnen mensen een specifieke tijd reserveren voor een bepaalde attractie. Beiden bedoeld om de rijen zo kort en efficiënt mogelijk te houden.

Merkwaarden Disney

De merkwaarden van Disney zijn: Fun, Family en Entertainment. Die hebben nauwelijks uitleg nodig. Alles wat ze doen, straalt fun uit. Op veel plekken in hun externe communicatie zie je gezinnen terugkomen die plezier hebben, denk aan reclames, posters, etc. En waar mogelijk wordt die entertainment factor erin gestopt. Ook in de wachtrijen bij de parken. Ze zorgen dat er altijd iets te zien of te beleven is wat past bij de attractie waar je naartoe gaat. Daarnaast zijn er natuurlijk de shows, parades en vuurwerk in de parken en die zie je ook altijd terugkomen in de reclames.

Alles op een lijn houden

Je ziet zo heel duidelijk hoe Disney die waarden gebruikt om alles op een lijn te houden. En dat kun jij ook in je eigen bedrijf. Zorg dat je merkwaarden helder zijn. Kijk goed naar wat je wil uitstralen, hoe dat eruit moet komen te zien, wat je daarvoor nodig hebt (nu en in de toekomst) en welke emoties je daarbij wil oproepen. Die waarden komen tot uiting in de kleuren, lettertypes, beelden en teksten die je gebruikt. Dit draagt allemaal bij aan jouw uitstraling en aan de ondersteuning van jouw merkwaarden. Op die manier bouw je herkenning op en trek je de ideale klanten naar je toe. Net als Disney dat doet.

Hulp nodig?

Heb je geen idee wat jouw merk- en kernwaarden zijn en kun je wel wat hulp gebruiken bij het ontdekken daarvan? Laat het me weten via mijn Instagram @cherylporcelijn of stuur me een mail. Ik help je graag.

A piece of Website de Podcast

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *