Gebruik geen linktree, gebruik je eigen website

feb 7, 2021

Om mensen door te sturen vanaf je Instagram, plaatsen we een link in de bio. Ik zie heel veel profielen die nog gebruik maken van Linktree. Niets mis mee, want het is super gemakkelijk en je kunt er mooi meerdere linkjes in plaatsen. Maar wist je dat een eigen link pagina, via je website, een nóg beter idee is? Ik ga het je uitleggen.

Wat is linktree?

Soms wil je meerdere linkjes delen, in je Instagram post of in je bio. Maar in je posts, kun je geen link plaatsen. Het kan wel, maar deze is niet aanklikbaar voor mensen. Dus verwijzen we naar de “link in bio”. Maar ook daar kun je maar 1 link plaatsen. Heel vervelend dus, als jij meerdere dingen wilt delen. Misschien een toffe weggever, je podcast, je blog, je aanbod, een tof artikel noem het maar op. Om dus niet elke dag van link te hoeven verwisselen bestaat er Linktree.

Je kunt hier meerdere linkjes inzetten en de link die Linktree voor je aanmaakt, die plaats je in je bio. Met als resultaat, zodra iemand op die link in je bio klikt, ze een overzicht krijgen van alle linkjes waar jij mensen heen wilt sturen. Super handig!

Maar…er zijn een paar dingen die je moet weten.

Waarom een eigen link pagina maken?

Ik gebruik sinds lange tijd geen Linktree meer. Om een aantal redenen:

  1. Als je Linktree gebruikt, komen mensen op Linktree terecht. En dan bedoel ik dat zij daardoor bezoekers krijgen op hun website en niet jij. Alles heeft te maken met meer website bezoekers en vindbaarheid in Google. Hoe meer website bezoekers jij op je website krijgt, hoe beter. Als je een Linktree pagina gebruikt, komt dit niet in je Google Analytics omdat Google Linktree niet beschouwd als jouw website. Is dat erg? Als je niet wilt meten, is het niet erg. Maar een website moet gemeten worden om alles eruit te kunnen halen wat er in zit. Voor je eigen “bestwil”. Door je website te meten, kun je zien waar mensen het meest naar toe gaat. Daarmee kun je dus bepalen of dat ook de bedoeling is. Of dat je het toch over een andere boeg moet gooien om ze wel op de juiste plek te krijgen. Meten = weten.
  2. Het design van Linktree is not much. Linktree heeft alleen maar standaard designs. Dat betekent ook meteen dat je branding niet matcht met die pagina. De betaalde versie is wel wat uitgebreider, maar dan nog komt het niet overeen. Misschien denk je, ja maar het is maar een linkjespagina. Ja, true. Maar het gaat erom dat je consistent bent. Dat alles wat je doet, laat zien, maakt dat het consistent is met jouw branding. Herkenning is een grote winst als het om marketing gaat. En ik ben van mening dat je alles wat je voor je bedrijf opzet, dat met de juiste intentie doet en het serieus neemt. Zodat het een prachtig geheel wordt. Met een Linktree pagina, kom je er “gemakkelijke vanaf” om het zomaar te noemen.
  3. Je wordt niet gevonden in Google. Dit heeft alles te maken met SEO (search engine optimalisation). Net als social media, wil Linktree natuurlijk ook zoveel mogelijk bezoekers, zodat ze meer gebruikt en bekend gaan worden. Maar voor jou is dat helemaal niet handig. Als je een eigen pagina gebruikt, kun je die optimaliseren voor Google. Je kunt daar zoekwoorden in zetten, en de links worden al direct naar je websitepagina’s doorgestuurt. Dat betekent vaak voor Google, dat de website relevant is en zullen ze dat belonen door je website hoger in Google te zetten.

Wat is dan het alternatief?

Het alternatief voor Linktree is om dus een eigen pagina te bouwen op je website. Ik heb bijvoorbeeld www.cprecision.nl/intstagram gemaakt. Hier heb ik mijn eigen branding doorgezet én de belangrijkste pagina’s erop geplaatst die ook al binnen mijn website beschikbaar zijn.

Waar je wel op moet letten is dat deze pagina mobile first gemaakt moet worden. Met andere woorden, deze pagina wordt nagenoeg altijd op mobiel bekeken. Aan jou dus de taak om die pagina ook mobiel vriendelijk te maken. Houd het zo simpel mogelijk voor jezelf. Dat heb ik ook gedaan.

Hoe maak je een eigen linkjes pagina?

Eigenlijk is het heel gemakkelijk. Nogmaals, let er wel op dat je na het bouwen de pagina vooral test op je mobiel.

  1. Maak een pagina aan op je website. Geef de pagina een naam die jij wilt. Ik heb hem Instagram genoemd. Maar kan ook kiezen voor een naam als Instabio of Links o.i.d.
  2. Bouw je pagina op. Ga lekker ontwerpen maar houd het zo simpel mogelijk. Het is écht een praktische pagina dus liever minder grote design elementen. Gebruiksvriendelijkheid is hier je beste vriend. En aangezien het alleen een pagina is voor linkjes, plaats je er ook alleen maar linkjes. Je kunt wel je logo erop zetten of je naam. Maar keep it simple. Kijk vooral naar mijn pagina als je dat fijn vindt.
  3. Wanneer je tevreden bent met je pagina en je hebt alles goed gelinkt. Kopieer je de url in je Instagram profiel.
  4. Et voilá, je hebt een instagram pagina gemaakt! Nice job.

En dat was het eigenlijk. Een heel klein dingetje, maar wel effectief.

Mocht je er zelf niet uitkomen of je hebt er zelf geen zin/tijd voor? No worries. Je kunt het natuurlijk ook laten doen als je dat liever wilt. Bij deze blog heb ik een speciaal aanbod gemaakt om je te helpen.

Je kunt je Instagrampagina bij mij laten maken. Volledig werkend op mobiel, met je eigen branding én 5 linkjes die jij op de pagina wilt hebben. Dat allemaal voor €25,- excl btw. Als dit wat voor je is: KLIK HIER. Let op: dit geldt alleen voor ondernemers met een WordPress website.

Mocht je vragen hebben, stuur dan een mailtje naar cheryl@cprecision.nl en ik beantwoord je mailtje zo snel mogelijk.

Succes!

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *