Home » Website Strategie » Hoe verwelkom jij websitebezoekers?

Hoe verwelkom jij websitebezoekers?

Websitebezoekers verwelkomen headertekst

Een veelgemaakte fout op websites is het letterlijk verwelkomen van je websitebezoekers: hoi, welkom op mijn website! In een winkel is het logisch om bezoekers gedag te zeggen, maar op een website hoeft dat niet. Gebruik die ruimte daarom om direct duidelijk te maken waarom je websitebezoeker bij jou moet zijn. Hoe je dat doet? Lees snel verder!

 

Wat heb jij in huis

Je hebt zo’n soort tekst vast wel eens op een website gezien. En misschien twijfelde je zelf ook wat je als eerste tekst op je website moest zetten. Verwelkomen klinkt logisch, maar is niet nodig. Mensen weten dat ze welkom zijn. En ze bezoeken jouw site om erachter te komen wat jij in huis hebt. Ze willen snel weten of ze op de juiste plek zijn beland. Het ‘welkom’-stukje is dus zonde van de ruimte. Op die plek kun je beter hun belangrijkste vragen beantwoorden.

 

Belangrijke vragen

Maar op welke vragen willen jouw bezoekers graag antwoord? Hier komen ze:

  • Wie ben je
  • Wat doe je
  • Hoe maak jij iemands leven beter

Krijgen jouw websitebezoekers die antwoorden niet snel genoeg, dan is de kans groot dat ze weer afhaken en jouw site verlaten. Mensen willen liefst zo min mogelijk moeite hoeven doen dus zorg ervoor dat ze die informatie op een presenteerblaadje krijgen aangeboden.

 

Vermijd vage termen

De antwoorden zijn liefst zo kort en duidelijk mogelijk. Gebruik hier geen vage termen die niet concreet zijn. Vermijd vakjargon. Dus geen teksten als ‘Hoi, ik ben Mieke en ik zet jou in je kracht’. Want wat zegt dat? Tegen wie praat Mieke en wat bedoelt ze met ‘in je kracht zetten’. Zinnen als deze leveren meer vragen op dan ze beantwoorden. Terwijl websitebezoekers liever niet willen nadenken en raden of iets op hen van toepassing is. Dan zijn ze snel weer vertrokken.

 

Spreek je doelgroep duidelijk aan

Zorg er daarom voor dat jij je doelgroep en het mogelijke resultaat van een samenwerking duidelijk benoemt in de headline (de eerste zin op je website) en nader toelicht in een eventuele subtitel. Bijvoorbeeld: ‘Leer je boodschap verduidelijken en trek meer betrokken klanten aan’. Met een subtitel als ‘Ik ben Mieke en ik help vrouwelijke spirituele ondernemers met het verduidelijken van hun boodschap zodat ze alleen nog maar werken met hun ideale klanten’. Zie je het verschil? Je websitebezoekers weten nu direct of zij tot de doelgroep behoren (= vrouwelijke spirtuele ondernemers) en waar ze mee geholpen kunnen worden (=boodschap verduidelijken en ideale klanten aantrekken).

 

Houd bezoekers op je website

Als jij je ideale klant in je teksten op een concrete manier aanspreekt, hoeven ze minder na te denken. Zo maak je het makkelijker voor ze om op jouw website te blijven en verder te lezen. Fijn voor jou en fijn voor je vindbaarheid op Google. Want die houdt o.a. in de gaten of jouw website interessant is voor bezoekers. Hoe langer mensen op je website blijven, hoe beter jouw content blijkbaar aansluit bij die bezoeker. En hoe hoger jij daardoor scoort in Google.

 

Jij bent de expert

Aan jou de taak om duidelijkheid te scheppen op je website. Jij bent de expert en jij hebt de oplossing. En die deel je zo snel mogelijk. Zo maak je het je ideale klant een stuk makkelijker om je te volgen en/of echt klant te worden. Dus de vraag aan jou is; maak jij in die 1e zin(nen) op je homepagina duidelijk wie je bent, wat je doet, voor wie en hoe jij hun leven beter maakt? Zo ja, super! Zo nee, dan is er werk aan de winkel!

Weet je niet zeker of dat zo is? Boek dan bij mij een website analyse. In die analyse bekijk ik jouw homepage van top tot teen en kijk ik welke onderdelen verbeterd kunnen worden. Zodat jij meer klanten uit je website kunt halen. Check hier meer. Ik help je graag!

A piece of Website de Podcast

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *