De Blog

Wil je liever lezen in plaats van luisteren?
Check dan de blogs.
Je vindt hier allerlei artikelen over alles wat met websites te maken heeft. 

Keuzes maken als ondernemer

Een tijdje geleden heb ik flinke keuzes moeten maken binnen mijn bedrijf. Dat was moeilijk maar uiteindelijk zijn die keuzes de juiste geweest. In deze blog deel ik welke keuzes dat waren, wat ik ervan heb geleerd en wat het mij heeft gebracht. Hopelijk inspireert het jou ook om een keuze te maken. Want keuzes maken kan meer doen dan je denkt.

Liever luisteren dan lezen? Je vindt hier een podcast over dit onderwerp.

Het klopte niet meer

Soms heb je zo’n periode dat de dingen die je doet ineens niet meer kloppen. Het voelt niet meer goed. Dat is verwarrend voor jezelf en mogelijk ook voor je volgers omdat je daardoor van je strategie kan gaan afwijken. En er minder lijn zit in de dingen die je deelt. Vorig jaar had ik zo’n moment. Door een visualisatie te doen, kwam ik er uiteindelijk achter dat ik vooral behoefte had aan rust. Rust in mijn hoofd, rust in mijn bedrijf, rust in mijn aanbod en in waar ik bekend om wil staan.

 Vergelijken met anderen

Die periode kwam voort uit een valkuil die veel ondernemers herkennen; jezelf vergelijken met anderen. En dan heb ik het niet over anderen die op hetzelfde niveau staan als jij. Maar juist met ondernemers die al veel verder zijn. Op een punt waar je eigenlijk ook wil staan maar wat niet reëel is omdat je nog niet zo lang bezig bent. Logisch dat zo’n vergelijking je dan onzeker maakt.

 De knoop doorhakken

Het ging in mijn geval over het stukje branding wat ik deed binnen mijn bedrijf. Iets wat ik ontzettend leuk vind om te doen en waar ik ook echt goed in ben. Maar waar ik minder ervaren in ben dan websitewerkzaamheden als ontwerp, psychologie, strategie, gebruiksvriendelijkheid en technische onderdelen. Bij elkaar werd het teveel en daardoor klopte het niet meer. Ik heb er toen voor gekozen om me te focussen op dat technische websitedeel. Dat is waar ik voor opgeleid ben, waar ik heel goed in ben en wat ik ook ontzettend leuk vind.

Duidelijkheid

Die keuze maakte voor mij weer helder wat ik wel en niet wil, wat mijn specialisatie is en waar ik ondernemers het liefst mee help. Ik kon weer makkelijker posten op social media omdat de focus terug was. En kort nadat ik die beslissing genomen had, begon mijn mailbox vol te stromen met nieuwe aanvragen. Het was dus ook voor de buitenwereld weer duidelijk waarvoor ze bij mij moeten zijn.

Kies een specialisatie

Daarom raad ik het ook andere ondernemers aan; kies een specialisatie en focus je daarop. Ja, dat het moeilijk want vaak vind je meer dingen leuk en kun je van alles. Maar de vraag is of je al die dingen even goed kunt of dat er toch iets uitspringt. Kiezen voor hetgeen waar je het beste in bent, verhoogt de kwaliteit van je werk omdat je doet waar je het beste in bent en waar je vaak ook de meeste energie van krijgt. Het geeft focus en rust omdat je je op een specifiek onderwerp richt.

Maakt je aantrekkelijker

Het maakt je ook aantrekkelijker voor nieuwe klanten omdat het duidelijker is waarvoor ze bij jou moeten zijn. Jouw publiek houdt namelijk ook niet van kiezen. Als je aanbod heel divers en uitgebreid is, kan dat behoorlijke keuzestress opleveren. Daardoor haken mensen af en dat wil je nou juist niet. Dus soms is het beter om met iets te stoppen wat je wel goed kunt en leuk vindt, maar waar het nu niet het juiste moment voor is. En misschien later in de toekomst wel. Je kunt helaas niet iedereen met alles helpen, hoe graag je dat ook wil. Je bent nou eenmaal geen duizend dingen doekje. 😉

 En nu ben ik natuurlijk wel benieuwd: heb jij ook weleens zo’n keuze gemaakt? En wil je dat met me mailen? Dat kan via mijn Instagram @cherylporcelijn of via mijn website.

A piece of Website de Podcast

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *