Burn your portfolio (verbrand je portfolio) geschreven door Michael Janda. Dit boek heb ik als cadeau voor kerst gekregen en stond daarom ook al een tijdje op mijn lijst. Het boek is vooral gericht op de (grafische) design industrie en geeft veel tips en dingen waar je op moet letten in het bedrijfsleven. In deze recensie vertel ik jullie wat ik van dit boek vind en natuurlijk ook of het een aanrader is. Nieuwsgierig? Lees gauw verder.

Burn your portfolio

Je hebt meer nodig dan een kunstacademie of een design opleiding en een killer portfolio om succes te hebben als een professional. Je gedrag, je werk ethiek, je skills, hebben evenveel te maken met je succes als het feit dat je kunt werken met Photoshop, InDesign en Illustrator. In Burn your portfolio Leer je hoe je je moet gedragen als een echte professional met echt advies recht uit de echte wereld, do’s and don’ts en regels die niet geschreven staan in je lesboeken.

Om meteen met de deur in huis te vallen, het is een leuk boek, geschreven in het Engels met een grote portie Amerikaanse humor en het leest erg fijn.
De volledige titel is Burn your portfolio – stuff they don’t teach you in Design school, but should. Letterlijk vertaald naar: verbrand je portfolio – dingen die ze je niet leren op een design opleiding maar dat wel zouden moeten. Het boek gaat over (grafisch) designers in het bedrijfsleven, of dit nu zzp-ers of grote bedrijven zijn.

 

Michael Janda

Michael Janda heeft geen bescheiden CV. Hij heeft voor hij zijn eigen bedrijf begonnen is gewerkt als Senior Creative Director bij twee van Fox’ bedrijven; Fox Kids en Fox Family. Klinkt bekend? Dat was “vroeger” op tv waar onder andere de Power Rangers en het programma kippenvel werden uitgezonden. Uiteindelijk is hij voor zichzelf begonnen. Hierover maar ook voor zijn eigen bedrijf startte, heeft hij een boek geschreven met daarin zijn ervaring van hoe het wel en niet moet. Ik denk dat ik hem mag gaan geloven aangezien hij een miljoenen bedrijf heeft en ondanks de crisis nog steeds groot en succesvol is.

 

Indeling

Laten we het hebben over het boek zelf. Het boek bevat van voor tot achter 400 bladzijdes, een goed gevuld boek. Het is een normaal formaat wat goed in de hand ligt. Het boek heeft totaal 111 hoofdstukken. Deze zijn heel kort, de meeste hoofdstukken bestaan uit maximaal 3 of 4 bladzijdes en sommigen zelfs maar 1 of 2. Het boek bevat daardoor ontzettend veel informatie, wat misschien als van hak op de tak ervaren kan worden. Ik had dit niet, het is fijn dat er zoveel verschillende onderwerpen aan bod komen en omdat je in het bedrijfsleven nooit weet wat je tegenkomt, is het fijn dat je op zo veel vlakken tips kunt krijgen. Het voordeel van een boek is, is dat je het zelf je leestempo kunt bepalen dus als je denkt het wordt mij teveel, leg je hem gewoon even weg.
Tussen de bladen door zitten af en toe quotes van Michael. Ze geven het boek net even dat ene extra’s wat mij betreft.

 

Het “echte” bedrijfsleven

Zoals de titel al beschrijft gaat dit boek over dingen die je niet leer op design school maar dat zou eigenlijk wel moeten. En daar ben ik het volledig mee eens. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat school je niet kan klaar stomen voor het “echte” bedrijfsleven. We krijgen projecten met echte opdrachtgevers om te oefenen hoe dat is, maar ten eerste weet je dat er nooit verder wat mee gedaan gaat worden (ok, misschien een enkele keer als de opdrachtgever over-enthousiast is) en ten tweede, je moet je houden aan een heleboel regels. Je moet een bepaald proces doorlopen voor je naar je doel kunt gaan. Buiten school, gebruik je dingen of heel weinig of niet meer. En daarbij komt dat je nooit weet wat voor client je hebt. Nu zit school er nog tussen mocht een client boos worden om wat voor reden dan ook. In een bedrijf moet je zelf het akkefietje uit de weg gaan en moet je soms improviseren.

The Difference between a good design and a great design is paying attention to the details –Michael Janda

Een heel mooi voorbeeld uit dit boek is hoofdstuk 44 Red flags and Extingguishers (rode vlaggen en blussers). Hij verteld uit zijn eigen ervaring wat voor klanten hij heeft meegemaakt. Gaande weg heeft Michael geleerd hoe je de rode vlaggen er uit kunt halen. De rode vlaggen kun je eigenlijk beschrijven als klanten die je niet moet aannemen. Maar dan mis je toch inkomen? Ja, maar werk doen voor iemand die continu dingen blijft veranderen, boos wordt, niet wilt betalen is erger dan een klant minder. Je moet op een gegeven moment nee kunnen zeggen en de “slechte” klanten buiten de deur kunnen houden om de goede klanten binnen te kunnen halen. Michael geeft in zijn boek een voorbeeld over een klant, die een enorm te gek idee heeft (vind de klant zelf) en bij jou komt voor een gesprek. Zodra jij met de klant in gesprek gaat en op details in wilt gaan slaat de klant dicht. Hij heeft helemaal niet nagedacht over hoe zijn idee nou eigenlijk werkt. Hij had verwacht dat jij dat voor hem/haar zou doen. Bij dit soort aanvragen moet je opletten. Als je denkt dat zo’n project het waard is om erin te investeren, dan moet je het vooral doen. Zorg wel dat je alles goed vast hebt gelegd op papier en een contract erbij hebt laten tekenen want dit soort klanten veranderen binnen no-time van gedachten en zijn daarom rode vlaggen.

 

“Etcetera has no business in your business”

Etcetera heeft geen plaats in jou bedrijf, een leuke quote van Michael. Hij vindt dat het woord etcetera uit het (bedrijfs) leven geschrapt moet worden. Waarom? Omdat etcetera staat voor ongedefinieerd. Niet een goed idee voor jouw bedrijf. Een voorbeeld: de pagina bevat standaard MySpace implementatie en links (toevoegen aan vrienden, toevoegen aan favorieten etc.). Die etc, dat betekent dat een klant nog veel meer kan verwachten, maar heeft daarbij geen idee wat. Nog meer toevoegen aan? Extra buttons? Als je dit niet definieert, dan weet je straks niet meer wat je met de klant afgesproken hebt en visa versa. Zorg dus dat je alles goed hebt uitgeschreven zodat er geen onduidelijkheden of verwarringen kunnen ontstaan. Zo houd je de klant en jezelf tevreden, want dat is wat je wilt toch?

 

Leuk, handig, humor en een hele berg tips

Nogmaals, het is een zeer leuk boek. Veel humor en extreem veel tips en do’s and don’ts. Ik ben heel snel door die 400 bladzijdes heen gegaan. Vooral in de trein is het heerlijk om even je gedachten hierin te zetten. Het boek is in het Engels en voor zover ik weet is er nog geen vertaling gemaakt. Ik zet alle plus en minpuntjes op een rij:

+ Humor
+ Goed te begrijpen
+ Korte Hoofdstukken
+ Tips uit het echte bedrijfsleven
+ Geschreven uit eigen ervaringen

– Veel, veel hoofdstukken
– Kan als onsamenhangend ervaren worden

Het boek krijgt van mij een 8 op een schaal van 10. Een leuk boek. Ik ben enthousiast hierover. Wil jij het boek ook lezen en ook enthousiast worden net als ik?

Koop bij bol.com


 

Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
[Facebook] Cprecision
[Twitter] @CprecisionBlog