A Piece of Website de Podcast

Aflevering 60

Webdesign Trends: meer klanten met microcopy

 

Deze trend is een tijdje geleden al begonnen. Bol.com doet dit al een lange tijd en zet dit ook succesvol in. Het gebruik van mircrocopy op je website kan het verschil maken tussen wel en geen klanten.

Lees de samenvatting 

Host 

Cheryl Porcelijn

Beluister ook op:

Spotify | Apple Podcast | Google Podcast

Samenvatting

Dit keer microcopy. En misschien denk je…uh wat nou?

Microcopy. Ga ik je zo alles over uitleggen.
Deze trend is een tijdje geleden al begonnen. Bol.com doet dit al een lange tijd en zet dit ook succesvol in. Het gebruik van mircrocopy op je website kan het verschil maken tussen wel en geen klanten.

Wat is microcopy? Een goede website kan er nóg zo mooi uitzien, maar zonder een doel én zonder goede tekst, zal een website je niets gaan opleveren. Tekst is net zo belangrijk als de flow van je website. De manier waarop je mensen door je website heen laat gaan.
Microcopy is daar zo’n trucje van, naast andere dingen zoals genoeg witruimte, een doel, goede call-to-actions etc. Check vooral ook even aflevering 59 over andere webdesign trend en aflevering 56 over goede call-to-actions.

Die microcopy, die gaat je helpen om je call-to-action knoppen net even een extra zetje te geven. Microcopy is een heel klein zinnetje, waarmee je nog eens extra aangeeft wat de website bezoeker mag verwachten.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Bol.com. bij hun call-to-actions plaatsen zij een klein zinnetje met bijvoorbeeld “op voorraad. voor 12 uur besteld, morgen in huis”. Een mini-zinnetje dat nét even iemand verder kan overtuigen tóch op die knop te klikken.

Ik vind deze trend maar wát fascinerend. Want het is zo vreselijk simpel. Natuurlijk is het hier ook wel zaak dat je het goed doet.
Denk bijvoorbeeld bij je call-to-action knop voor je e-maillijst aan een zinnetje als “we gaan zorgvuldig om met je e-mailadres, wij houden ook niet van spam”, of je kunt daarbij zetten “Het is geheel gratis en je zit nergens aan vast”.

Waar het om gaat bij microcopy, is dat je je website bezoeker even een soort reassurance geeft. Een fijn iets om aan te geven dat het ok is, of dat het product inderdaad dus morgen in huis is. Heel eerlijk, als ik zie dat de levertijd meer dan een week is, ga ik ergens anders zoeken. bol.com doet dat dus heel slim en heel netjes. Want ik weet waar ik aan toe ben. en stel dat ik dat product écht nodig heb en ik maak de keuze om het wel te kopen en die week levertijd te accepteren. Dan weet ik ook meteen waar ik aan toe ben. En dat ik niet de volgende dag bij wijze van voor de brievenbus ga zitten wachten tot de postbode mijn pakketje komt brengen. Doe ik overigens sowieso niet hoor haha!

Hoe bepaal je nou wat er onder zo’n knop komt te staan? Er zijn een aantal vragen die je jezelf kunt afvragen om zo’n zinnetje in elkaar te zetten. Denk bijvoorbeeld aan “welke twijfel zou een klant nog hebben?” Is er misschien een bezwaar wat ik kan wegnemen?
Maar de kracht van microcopy is wel hou het kort en krachtig. Dit is niet de plek om enorme lappen tekst neer te gaan zetten. Hou het kort, maximaal 8-10 woorden. Dus jep, een uitdaging.

Nou moet ik hier wel een kleine disclaimer bij geven. Het garandeert natuurlijk niet dat je door meteen microcopy op je site toe te passen, dat je ook direct meer klanten hebt. Als de product of dienst sowieso al niet voor de persoon die je website bezoekt geschikt is, gaat dit natuurlijk ook niet helpen. Dan zou ik eerst naar je gewone tekst kijken en beter laten aansluiten. Of het is gewoon uiteindelijk niet je ideale klant, dat kan ook.
Maar het kan wel helpen, als dat wel het geval is

Ik vind dit een mooie ontwikkeling die ik zie in Webdesign wereld. In de e-commerce wereld ook vooral, de webshops. Het is een klein stukje extra usability, ofwel gebruiksvriendelijkheid. We hoeven niet meer te gokken wat ons te wachten staat als we op die knop klikken. We hoeven niet bang te zijn dat we misschien ineens hoeven te betalen. Je verlaagd daarmee de drempel om mensen door te laten klikken.

Ik heb het zelf sindskort ook toegepast op mijn website en ben het aan het uittesten. Ook bij een aantal van mijn klanten heb ik dit nu toegepast en ik ben benieuwd naar de resultaten hiervan.

Nou ben ik wel benieuwd, gebruik jij al microcopy? Of had je zoiets van hier heb ik nog nooit van gehoord? Laat het mij weten, stuur me een dm via mijn instagram @cherylporcelijn. En ik ben ook benieuwd, nu je dit zo gehoord hebt, ga je het meteen toepassen op je website?

Kijk vooral naar de grote reuzen als je inspiratie zoekt. Naar sommigen webshops zoals bol.com. Maar ook Netflix gebruikt het goed.

GRATIS: Het succesrecept voor jouw eigen website – Geheime podcast

Heb jij mijn geheime podcast al beluisterd? Nog niet? Vraag hem dan hier aan. Geheel gratis!

In deze serie vind je het antwoord op de meest gestelde vraag: “wat heb ik nodig om een website te beginnen?”. Ook geef ik antwoord op de vragen: “Ik heb een website nodig, wat nu?” en “Waar moet ik beginnen?”.

Ik neem je mee in wereld van hostings, plugins en veel tips & tricks. Als je nu zoiets hebt van, wat zeg je nou? No worries, ik ga het je allemaal vertellen

Volg mij op: